Tak teraz neviem... čo je to ten marketing?

Autor: Marek Rusnák | 27.10.2006 o 10:56 | Karma článku: 8,36 | Prečítané:  2917x

Zamyslenie na tému "Marketingová teória".

Prvýkrát som sa s pojmom marketing stretol v na vysokej škole, v druhom ročníku. Profesorka od nás chcela, aby sme jej povedali, čo si pod týmto pojmom predstavujeme. Vtedy som jej odvetil, že marketing stotožňujem s reklamou. Nasledovali hory a hory textov, kde sme sa učili o marketingu z teoretického hľadiska, o tom, ako sa to (vraj) uplatňovalo napr. v USA, a že je to správne a blablabla... Na meno Philip Kotler asi do smrti nezabudnem.

Začal som sa však zamýšľať aj nad tým, či si marketingová teória "nestúpe po vlastnom jazyku". Že prečo? Nuž teda, napr. preto: marketing je definovaný ako súbor činností a procesov, ktoré majú slúžiť k rozpoznaniu alebo rozvinutiu zákazníkovej potreby alebo želania, k vývoju tomu zodpovedajúceho produktu a  ku komunikácii a následnej distribúcii tohoto produktu zákazníkovi, čoho výsledkom je vzájomne výhodná výmena, ktorá vedie k dlhodobej spokojnosti zákazníka, a teda v konečnom dôsledku i k spokojnosti organizácie a spolocnosti. Stručne povedané, marketing je o tom, že firma sa bude zákazníkov pýtať, čo potrebujú, čo chcú kupovať, a až to zistí, tak vyrobí presne taký výrobok, ktorý bude tieto potreby zákazníkov uspokojovať. Znie to celkom pekne, priam rajsky. Ale je to vôbec reálne uskutočniteľné?

Základné rozdelenie firiem z marketingového hľadiska je takéto: marketingovo-orientovaná firma (ktorá podniká na základe uvedenej definície) a výrobkovo-orientovaná firma (ktorá podniká štýlom "vyrobím, čo viem vyrobiť, resp. to, na čo mám prostriedky, a potom sa to budem snažiť predať nič netušiacim zákazníkom).

Vezmime si však takýto príklad. Som mladý, neskúsený, mám kapitál a chcem podnikať. A nie hocijako, ale marketingovo. Čiže najskôr musím zistiť, čo ľudia chcú. Problém je, že každý chce niečo iné, a preto si musím nájsť len určitý segment obyvateľstva, ktorý chce to isté. Fajn, tak napríklad zistím, že 30% obyvateľov Košíc (kde ako podnikateľ sídlim), chce napr. kolobežky. Tak sa teda naučím vyrábať kolobežky. (Pre jednoduchosť tentokrát budem abstrahovať od rôznych foriem konkurencie a podobných záležitostí, verím, že mi to odborníci prepáčia.) Po vyrobení kolobežiek by malo byť logické, že keď raz tieto kolobežky ľudia chceli, tak by si ich mali prísť kúpiť. Predpokladajme, že si ich skutočne kúpia. A čo teraz? Ľudia sa minuli. Ako správny "marketér" sa znova podujmem preskúmať, čo chcú ľudia teraz... A zistím, že napr. 20% Košíc chce cesnakové pečivo. Tak sa musím naučiť piecť cesnakové pečivo. Takto by som mohol pokračovať dovtedy, kým nezbankrotujem.

Chcel som tým povedať len jedno - hoci by som chcel fungovať marketingovým spôsobom, dlho s tým nevydržím (najmä pokiaľ sa chcem striktne držať definície). Zaiste, na úvod podnikania je dobré vypracovať si marketingový prieskum, ale v nasledujúcich krokoch ide marketing ako taký bokom a nastupuje klasická agresívna propagácia. Kdesi som čítal, že v modernom svete už cieľom marketingu nie je spoznať a uspokojiť potreby zákazníka, ale ich vyvolať. Čiže výrobok, ktorý si vo firme vyrobím, predať, nech to stojí, čo to stojí. A práve o tom to je. O predaji - čiže o výrobkovo orientovaných firmách, a nie o marketingu. A to ma vedie k jednému záveru: definícia marketingu je absolútne nelogická a nereálna. Hodí sa akurát do krásnej literatúry. Do odbornej určite nie. Zásterka marketingu je totiž v praxi vždy len propagáciou v rôznych podobách.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Tomanová nám viac škodí ako pomáha, hovoria niektorí rodičia

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

KOMENTÁRE

Zisťujeme, že dieťa je tiež človek

Tomanová nastúpila, keď sa nepredpokladalo, že bude musieť niečo urobiť.

PLUS

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Spevák má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.


Už ste čítali?